Kulcsszavak

Fondjegyzék: MKCS-C-I-164



  • MKCS-C-I-164

  • Cím
    Kövesházi Kalmár Elza szobrász hagyatéka
  • Mennyiség / Proveniencia / Dokumentumtípusok, évkör
    21 köteg, 1 nagy doboz és 1 rajztartó / Vétel, 1988 / Vázlatfüzetek, szobortervek és tanulmányok, fényképek, dokumentumok és iratanyag, családi és hivatalos levelezés, katalógusok, meghívók, újságcikkek
  • Leírás
    Kövesházi Kalmár Elza (Bécs, 1876 – Budapest, 1956) szobrász. Munkássága a századforduló és a szecesszió művészetéhez köthető, később az art deco irányzathoz közeledik. Készített síremlékeket, részt vett pályázatokon (Gyarmati Mária, Kaffka Margit, Madách fej), műveinek nagy részét a MNG őrzi.
    A hagyatékban a művész életére, munkásságára vonatkozó összes anyagot megtalálhatjuk.
    I. Saját művek, vázlatfüzetek, szobortervek, akvarellek, ceruzarajzok. Sok később megvalósult szoborhoz találunk tanulmányokat, vázlatokat (Thanatosz, Szent Ferenc, Kariatida) (164/1-90).
    II. A művész saját írásai különböző témákban, pl. a táncról és a mozgásművészetről, individualizmusról és a nőkérdésről (164/91-121). (A cikkek általában megjelentek, főként német nyelven.)
    III. Negatív- és fotóanyag. A kivételesen teljes és bőséges anyagban műfaj és technika szerint csoportosítva, időrendbe sorolva megtalálható a művész minden műve, eredeti fotókon, illetve üveglemezen. Így sok, azóta eltűnt vagy megsemmisült műve is megismerhető (164/122-604). A személyes fotóanyagban családjáról, lányáról, Kövesházi Kalmár Ágnes mozgásművészről és különböző témákról készült fotók találhatók. Kiemelésre érdemesek a művész saját készítésű fotói, amelyek olyan témákat, motívumokat ábrázolnak, melyeket későbbi műveiben feldolgoz (pl. I. világháborús élmények, állatfotók stb.) (164/605-742).
    IV. A művészre vonatkozó dokumentum és iratanyagban található saját kezű önéletrajza, tagsági igazolványai, katalógusok, levelezés szoborkészítések ügyében (pl. Horthy mellszoborral kapcsolatos levélváltás, Madách pályázat anyaga, a Kaffka síremlék felállításával kapcsolatos levelezés); levelek a szoborkészítés, felállítás gyakorlati kérdéseiről (pl. kőfaragókkal, öntőkkel levelezés, költségvetés) (164/743-909).
    V. Munkásságát méltató kritikák között megtalálható Schöpflin Aladár, Erdős Reneé cikke (164/910-941).
    VI. A terjedelmes és többnyire idegennyelvű (német, angol, francia) levelezésben a családi vonatkozású, teljesen személyes hangú levelek között megtalálhatók Fülep Lajos, Hoffmann Edith, Petrovics Elek, Remsey Jenő és a Szablya Frischauf család levelei is. Több külföldi művésszel is kapcsolatban állt (Sophie Wolff, Ilka Kuczynska, Eva Stricker (Zeisel). A családi levelezés szinte egész életén keresztül folytatódott (164/942-1294).
    VII. A művész által gyűjtött reprodukciós anyag, névjegyek, egyéb aprónyomtatványok (164/1295-1305).
    VIII. Más művészekre vonatkozó fotók, aprónyomtatványok, katalógusok, cikkek (164/1306-1311).
    Mások levelezése, benne a Magyar Nemzeti Galéria, Pogány Ö. Gábor, Markos György, Theisler György és Alexander Kalmar levelezése a művész Bécsben maradt szobrainak hazahozataláról (164/1312-1319).
  • Feldolgozó
    Földes Mária