Mennyiség / Proveniencia / Dokumentumtípusok, évkör
1 doboz, 1 köteg, 1 dosszié – ebben: 286 fotó, 1232 diapozitív
Ajándék, 1998-2006, 2022
Doktori disszertáció gépelt kézirata, kiállítás meghívók, különlenyomat, tanulmány, jegyzetek, levelezés, recenziók, kiállítás katalógusok, fotók, diapozitívok (1998-2006)
Leírás
Botár Olivér Árpád István (Oliver A. I. Botar; Toronto, 1957-) magyar származású, kanadai művészettörténész, jelenleg a University of Manitoba School of Art (Winnipeg, Kanada) professzora. Kutatási területe a 20. századi közép-európai modernizmus, különösen Moholy-Nagy László munkássága. Emellett foglalkozik az alternatív, ún. új médiával, és a biocentrizmussal, valamint a modern magyar és kanadai művészettel általában. Számos egyetemi előadást tartott Európában, Észak-Amerikában, és Japánban, ahogy számos tanulmány, kiállítási katalógus szerzője. Rendezett kiállításokat Kanadában, az Amerikai Egyesült Államokban és Magyarországon is.
A fond Botár Olivér Árpád munkásságának egy szeletét tartalmazza, főként Moholy-Nagy Lászlóval foglalkozó írásait, valamint az általa rendezett kiállítások meghívóit, katalógusait, melyek közül több az egyesült államokbeli Salgo Foundation for Education-höz köthető. Az alapítvány létrehozója a magyar származású üzletember, diplomata, és gyűjtő, Nicolas M. Salgo (1914-2005) volt.
A három Moholy-Naggyal foglalkozó mű egyike Botár doktori disszertációja, melynek címe: Prolegomena to the Study of Biomorphic Modernism: Biocentrism, László Moholy-Nagy’s „New Vision” and Ernő Kállai’s Bioromantik (1998), XVI római és 676 arab számozott oldallal, 66 oldalnyi képjegyzékkel, és a szerző rövid életrajzával. A másik egy különlenyomat, amely Moholy-Nagy esztétizáló tudományos fotóival foglalkozik, valamint egy kiállítási katalógus, melyet Nicholas M. Salgo emlékének ajánl: Technical Detours – The Early Moholy-Nagy Reconsidered (2006), 277 oldalon, színes és fekete fehér illusztrációkkal.
A másik kiállítási katalógus a Salgo Foundation-ben rendezett, Szőnyi István festményeinek, és a két világháború közti magyar művészetnek van szentelve.
Két fénymásolat a The Structurist nevű folyóiratból való: az egyik három recenziót tartalmaz (2001), részben 20. századi magyar művészettel foglalkozó könyvekről, a másik egy tanulmány 2003-ból (Biocentrism and the Bauhaus).
A fondban megtalálhatók még Botár Olivér jegyzetei, levelezése, valamint a Dada elements in the Hungarian avant-garde című tanulmánya (eredeti kézirat és kapcsolódó jegyzetek, 1978).
A fond tartalmaz továbbá fekete-fehér és színes fotókat, illetve diapozitívokat, melyekhez segítséget nyújtanak a gépelt angol, illetve kézzel írt angol és magyar nyelvű listák, angol és magyar nyelvű, kézzel írt jegyzetek.
A fotók és diapozitívok témája főként a magyar és nemzetközi avantgárd művészet a két világháború között, az ekkor alkotó művészek, különösen a Bauhaus magyar tagjainak, valamint Victor Vasarely-nek, Kassák Lajosnak, Bortnyik Sándornak, Uitz Bélának, Korniss Dezsőnek, Toroczkai-Wigand Edének, Lechner Ödönnek, Déry Tibornak az alkotásai. Emellett, a diapozitívokon a korral, témával foglalkozó könyv- és tanulmány részletek is szerepelnek.